ENTRY Me FACEBOOK TWITTER +FOLLOW

lifeless


Assalamualaikum

aigoo~ long time no see la ini blog. sudah dipinggirkan oleh tuannya. haa, aku la tu ! ngeh ! bukan apa, aku ni selalu tu, selalu la jugak bugak blog ni cuma bile time nak taip tu aku tak reti nak susun ayat. ceehhh haha! kbye!

last aritu aku update pasal apa hah? k, aku tak hingat! tapi, aku ada cerita en pasal school holiday kali ni sgt busy mcm asdfghjkl . pasal tarikh majlis MAC kat skola lama aku dgn abg anep nikah tu. hah, ni sambungan nya. alhamdulillah, aku dapat hadir ke smva dgn selamat dlm majlis MAC. alhamdulillah, semua family aku ada. syukran. tapi, majlis akad nikah abg anep, kami tak pergi. adala sebab" tertentu. so bad, tapi it's okay. sabtu ni aku,ayah n mama pergi bangi . pergi tempat abg anep bersanding. ngeh! akak n adik aku da berlepas ke keyyel semalam . aku tak ikot sbb aku ada kelas memandu harini, esok dan lusa.

kelas memandu ni pon ada bad story jugak ni . da berapa banyak kali postpone pon aku tak tahu la. aritu postpone sbb aku da nak masuk sekolah (form6). lepastu postpone lagi sbb ada malis. ngeh ! sadis betol la. makin di tangguhkan, makin nervous beb ! harap sangat nanti test jpj next tuesday aku lulus dengan mudah dan jayanya. In Shaa Allah. Amiiinnn. *dedor tahap cipan beb*

lagi nak citer apa ek,,*thinking*

hah! aku en da start sekolah sbg pelajar form 6. aku tak pilih untuk masuk universiti/poli walaupun aku ada dapat tawaran. tapi, aku terpaksa menolaknya kerana....first, aku nak senangkan hidup makayah aku. yela, bila aku masuk form6, aku dpt la tolong apa-apa yg patot dekat rumah ni. kemas ke, urat mak aku ke, apa apa je la en. tapi, kalau aku masuk u/poli, aku mesti akan berjauhan buat kali kedua. which is, aku takkan dapat nak tolong makayah aku apa-apa en. balik pon jarang-jarang. time cuti sem je balik. raya entah ada cuti ke tak. cuti mmg cuti, tapi lama ke cutinya? haa, itu persoalannya.
sbb yg kedua yela, murah ! aku tak perlulah nak bazirkan duit makayah aku beribu-ribuan hinggit utk aku masuk u/poli en. form6 cuma bayar yuran+pendaftaran. tu je. bawah 70 hinggit. kalau kat u/poli, berapa? mahal en? biasiswa? pinjaman? mmg la keputusan spm aku berbaloi utk dpt semua tu. tapi aku sendiri rasa tak berbaloi bile hidup belajar meminjam. bile da abis blaja , kene bayar balik duit pinjaman tu. sah-sah la kau kene keje en lepas habis blaja. tapi, takkan nak blaja takat diploma je? aku kalau boleh nak blaja sampai phd. (amboi, kemain!) tapi, ayah aku ada ckp, kalau nak blaja pergi blaja . ayah tanggong. tapi takat degree je la. phd da tak larat da. for me, meringankan keje ayah aku la en. aku tak amik diploma. tapi aku amik stpm. kalau aku usaha lebih. Allah bagi lebih time result stpm, in shaa Allah sijil stpm aku mahal dan laku. in shaa allah, aku akan dpt terus sambung ke degree. okay, ni citer lain. aku cuma merancang, Allah yg tentukan segalanya. (^J^)
sbb ketiga, aku tak pernah terpikir pon. tapi baru je terpikir yg stpm ni 3 sem je. satu tahun setengah. matriks setahun. matriks mmg aku tak layak la en. (mmg aku taknak pongg). kalau diploma, 3/4 tahun. mak oiii, lamanya! hahaha tak kuasa aku nak bazir masa macam tu je. ngehhh.

tu semua antara sebab" knp aku pilih form6. sebenarnya ada byk sebab lagi. tapi aku tak reti nak explain mcm mana dlm bentuk tulisan mcm ni . ngehhhh . kalau ada sesapa terbaca, lalu tersentap dgn ayat" aku yg ntah pape je ni. aku mintak maaf. ni hanyalah pendapat aku sahaja. kalau tak setuju pon tak apa. semua berhak utk mempunyai pendapat sendiri kan. hehe

tetibe dlm mood nak menaip dan bercerita pulak. ngehh . apalagi ek nak citer *thinking*

ha, aku en pelajar form6 di sm ahmad boestamam. asalnya, aku memilih utk masuk ke kelas, 6R1 (bm,sj) . aku minat sejarah. sbb sejarah form6 pon lebih kurg macam form5 punye je. aku mungkin boleh amik . tapi bile dipikir luas, halatuju kelas ni nak ke mana lepas stpm? oh, aku nak jadi lawyer ke? aiseh, lawyer is not my style. ada piliha lain. aku nak kelas yg ada sejarah dan ekonomi. tapi kelas tu tak ada. hanya ada 6 org lelaki shj tapi dorg tak amik sj. dorg pilih geografi dan ekonomi. hamekk kaw! takkan nak aku keseorangan. so, dgn niat utk cemerlang dlm stpm kerana Allah , aku pon pilih kelas 6R2 . subjek tambahan, bm dan ekonomi. alhamdulillah. baru tiga minggu je kot? masuk sekolah. subjek ekonomi da habis belajar, bm, pp,muet, dan pa pon da blaja . in shaa Allah aku akan cuba yg terbaik utk sem1 ni utk medapatkan keputusan yg cemerlang dgn pointer 4.00 bersama-sama rakan" kelas, dan seperjuanganku. aminnn . in shaa Allah.

ramai sebenarnya yg memandang rendah terhadap stpm/form6 ni. org anggap stpm ni utk budak spm nya cukup" makan je ataupun stpm ni tempat utk budak lepasan spm yg tak dapat u/poli. owwww! mereka silap langkah.kawan aku kat smva ramai yg 6A keatas memilih utk stpm. tak de apa apa masalah pon. malah, dpt tawaran universiti yg bagus tu. bestie aku @ my mentor @ my twin, dia dapat 8A. dia pon masuk form6 jugak. jadi, please open your mind. sebenarnya, stpm ni sijil dia lebih mahal drpd sijil diploma. tapi, mahal" pon sijil stpm, kalau result no good, rugi jugak en. so, aku dan kengkawan ku yg lain kene usaha lebih la . buktikan dekat dorg yg dorg semua silap tentang pandanga mereka terhadap stpm ni. in shaa allah boleh berjaya. figting! chaiyok! (^J^)

okay, sampai disini sahaja. aku penat menaip. journal aku baru 1 post je. skrg sudah 1.40 pm. arini aku tak study apa-apa lagi. latihan ekonomi tak buat lagi. so busy I am . ngehh.

anyongg!

0 comment[s]